Niet wat jij denkt | JIAMI | Boek review

Hoihoi!
Vandaag heb ik weer een review voor jullie. Dit keer niet van make-up maar van een boek! Sinds 27 Januari 2017 ligt het boek ‘niet wat jij denkt’ geschreven door Jiami Jongejan in de winkels. En natuurlijk MOEST ik het boek direct kopen! Ik heb het vol bewondering en met een open mond gelezen en daarom wil ik jullie er heel graag over vertellen.

Over Jiami

Voor de mensen die Jiami niet kennen (ik denk eigenlijk dat bijna iedereen van jullie Jiami wel zullen kennen) zal ik haar even kort voorstellen. Jiami is een 17-jarige blogger/YouTuber. In 2012 startte zij haar blog die toen nog lifesplash heette. Jiami heeft een passie voor onder anderen fashion, beauty, programmeren en fotografie. Haar blog is zo indrukwekkend! Op zo’n jonge leeftijd heeft ze al zo enorm veel bereikt. En nu ook nog haar eigen boek.. 1 woord: respect.

Het boek

Het boek gaat niet gewoon alleen over het leuke leventje die Jiami als blogger heeft, maar over de heftige kant van haar leven. Jiami werd in de periode dat ze begon met bloggen helaas ook geconfronteerd met een eetstoornis. In het boek legt ze haar hele verhaal tot in de details uit. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Hoe heeft ze zich erdoorheen gesleept? Haar diepte punten maar ook haar hoogtepunten. Het verhaal is zo puur en zo eerlijk, ze verteld echt ALLES ook haar breekpunten en dit met echte voorbeelden hoe ze ook echt zijn gebeurd. Ze geeft zich echt helemaal bloot in dit boek en dit vind ik echt zo enorm dapper. Ik kan me niet voorstellen hoe confronterend het schrijven van dit boek moet zijn geweest. Het is heel mooi om te lezen hoe bloggen en filmen en voornamelijk haar volgers haar de kracht hebben gegeven om JA te zeggen tegen het leven (ik word er keer op keer weer emotioneel van).

De 17-jarige Jiami is blogger, Youtuber, programmeur en influencer. Ze is 9 jaar oud als ze haar eerste website bouwt, en 12 als ze begint met bloggen. Het is ook in die tijd dat ze anorexia krijgt. De kilo’s vliegen eraf en haar gewicht bereikt de gevaarlijke ondergrens van 33 kilo. Door het contact met haar volgers krijgt ze langzaam maar zeker grip op haar eetstoornis en maakt ze het tot haar missie om coding door jonge meiden op de kaart te zetten.

Zoals je hierboven al wel kunt lezen schrijft Jiami over de zwarte periode in haar leven. Deze periode wordt in het boek ook letterlijk beschreven op zwarte pagina’s. Op de zwarte pagina’s staan voornamelijk haar gedachtes over haar eetstoornis, conversaties met de eetstoornis en ook vooral heel veel frustratie. Ook staat op bijna elke zwarte pagina haar gewicht op dat moment (heel heftig vind ik zelf..). Ze zit in een tweestrijd. Ze wilt dit helemaal niet maar als ze niet doorgaat zal de eetstoornis boos worden op haar. Dit is nog best kort door de bocht en ik kan je echt aanraden om het gewoon te lezen. De eetstoornis heeft ook de droomvakantie van Jiami afgenomen en ook hier deelt ze haar gevoelens over op de zwarte pagina’s.

In niet wat jij denkt vertelt Jiami openhartig en eerlijk haar verhaal: van de zwartste perioden in haar leven tot de vele positieve mijlpalen als gevolg van haar beslissing om uiteindelijk ja tegen het leven te zeggen.

Op een gegeven moment worden de zwarte pagina’s langzaam donkergrijs en uiteindelijk weer gewoon wit. Dit is in de periode dat Jiami zoveel kracht uit haar blog en haar volgers heeft gehaald en JA zegt tegen het leven en NEE zegt tegen de eetstoornis. En dit is waar het boek een hele bijzondere draai krijgt. Natuurlijk gaat het niet direct helemaal goed met haar en dat verteld ze ook weer heel eerlijk. Maar ze groeit, en ze groeit, en ze groeit. Het boek gaat verder over verliefd worden, TOCH naar China gaan & haar eerste keer op tv!

Jiami

Niet alleen haar levensverhaal verteld Jiami in dit boek, maar ze geeft ons als lezers ook een heleboel tips om zelf succesvol te kunnen bloggen!

Wat vond ik van het boek?

Waarschijnlijk is dit al vrij duidelijk, maar ik zal het toch nog even kort vertellen. Ik begon met lezen en ik ben eigenlijk niet meer gestopt. Ik heb echt toch wel bijna in één keer uitgelezen zo erg zat ik in het verhaal. Natuurlijk weet ik niet echt hoe het is om een eetstoornis te hebben, maar door de manier waarop Jiami dit heeft geschreven word je er toch echt ingezogen. Ik werd een paar keer heel emotioneel van sommige stukjes. Maar ik heb het boek voornamelijk met heel veel bewondering gelezen. Ik volg Jiami al bijna vanaf dat ze begon met bloggen en bewondering had ik altijd al voor haar, maar na dit boek is deze bewondering alleen maar gegroeid en is hier zo ontzettend veel respect bijgekomen! Dat je jezelf zo bloot durft te geven vind ik zo stoer en dapper. Ik denk dat Jiami een voorbeeld voor heel veel meiden van onze leeftijd is en dit vind ik niet meer dan terecht!

Wat ik wel even moet benadrukken en wat Jiami zelf ook al heeft aangegeven op haar YouTube kanaal en social media is dat je voor jezelf heel goed moet nagaan of het voor jou verstandig is om dit boek te lezen. Er staan real-life gebeurtenissen in, dingen die Jiami toegepast heeft om af te vallen en gedachtes en gevoelens die misschien niet voor iedereen geschikt zijn om te lezen. Ga voor jezelf dus heel goed na of het verstandig voor jou is om dit boek te lezen. Mocht je hier niet gevoelig voor zijn en ben je net als ik alleen maar heel erg nieuwschierig? Dan kan ik je dit boek ZEKER WETEN aanraden!!!!

Het boek is voor €15,00 hier te koop.

You may also like